The relevance of pedagogical practice in initial teacher education

Authors

  • Sergio Hugo Hernández Belmonte Benemérita Escuela Nacional de Maestros

DOI:

https://doi.org/10.71727/rae.v4i1.302

Keywords:

Teacher training school;, teacher preparatory education;, curriculum;, pedagogical practice;, ; subject

Abstract

This essay recognizes the importance of Pedagogical Practices as an element for the shaping of the identity of the teacher in initial training. Over time, the role of teaching is transformed as social demands require it, but at the same time it is shaped by the imaginaries that the subjects have regarding their idea of what it means to be a teacher. In addition, educational reforms intervene in the role played by the teacher, sometimes giving an important role to teaching and others to research. It is the Pedagogical Practices that allow future teachers to enter into the school reality, to recognize the space and the subjects with whom they will live when they join the professional practice; in this way, at the beginning they perform observation and assistantship activities to later take charge of teaching one or several contents to a group of primary education. This process is not done alone, since no one is trained alone, they are accompanied by a tutor teacher from the Benemérita Escuela Nacional de Maestros and the teacher in charge of the group, which allows them to combine theory and practice. It is identified that the Pedagogical Practices are only a step in the initial training of the teacher, these will have to be consolidated throughout the professional exercise during the continuous and permanent training.

References

Arnaut, A. (2004). El sistema de formación de maestros en México. Continuidad, reforma y cambio. SEP (Cuadernos de Discusión 17).

Bazdresch, M. A. (2000). Vivir la educación. Transformar la práctica. México: Textos educar. Secretaría de Educación Jalisco.

Contreras J. (1997). La autonomía del profesorado. Madrid: Morata.

DOF, (2012). Acuerdo Número 649 por el que se establece el plan de estudios para la Formación de Maestros en Educación Primaria, agosto 2012. Poder Ejecutivo, Secretaría de Educación Pública.

Echeverry, A. (2002). El aporte de las expediciones pedagógicas al movimiento pedagógico. En Suárez, H. (Comp.), Veinte años del movimiento pedagógico 1982-2002. Entre mitos y realidades (pp. 129-163). Magisterio.

Hernández, S. H. (2011). Análisis curricular del plan de estudios 1997 para la licenciatura en Educación Primaria. Tesis de Maestría. México: Universidad Pedagógica Nacional. http://200.23.113.51/pdf/27132.pdf

Hernández, S. H., Gómez, M. A. y Cabrera, Y. (2019). Experiencias de asesoría de documentos de titulación en la Benemérita Escuela Nacional de Maestros. En J. Ramos (Coord.). Aprender y enseñar a investigar. Experiencias Multidisciplinarias. Eumed.Net. https://www.eumed.net/libros/1862/1862.pdf

Jiménez, M. y Perales F. (2007). Aprendices de Maestros. La construcción de sí. Pomares.

Latapí, P. (1993). Diez para los Maestros, 50 Aniversario del Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación. México.

Mercado, R. (2002). Los saberes docentes como construcción social. La enseñanza centrada en los niños. Fondo de Cultura Económica.

Miklos, T. y Tello, ME. (2012). Planeación prospectiva. Una estrategia para el diseño del futuro. Ed. Limusa.

Steinberg, C. y Tenti, E. (2012). Los docentes mexicanos datos e interpretaciones en perspectiva comparada. México: Editorial Siglo XXI.

Tenti, E. (2021). La escuela bajo sospecha. Siglo XXI Editores.

Vaillant, D. & Marcelo, D. (2015). Etapas previas del oficio de enseñar. En El ABC y D de la formación docente (pp. 30-35). Editorial Nárcea.

Published

2025-07-31

How to Cite

Hernández Belmonte, S. H. (2025). The relevance of pedagogical practice in initial teacher education. Revista Agustina De Educación, 4(1), 63–68. https://doi.org/10.71727/rae.v4i1.302