University organizational culture: the role of administrative management in the Puno region
DOI:
https://doi.org/10.71727/rae.v4i1.318Keywords:
Gestión administrativa, cultura organizacional, docentes, nivel superiorAbstract
The objective of this study was to determine the influence of administrative management on the organizational culture of universities in the Puno region, 2024. Methodology, for this purpose, a quantitative approach with a non-experimental and explanatory design was used, using simple linear regression as an inferential analysis technique. The sample consisted of 271 professors from four universities in the region, selected through probability sampling. A structured questionnaire was applied for data collection, whose reliability was verified using Cronbach's alpha coefficient. The results obtained indicate that administrative management significantly influences organizational culture, with a coefficient of determination of R² = 0.73 (73%), which suggests a strong relationship between both variables. The significance test using Fisher's statistic (p = 0.000) confirmed the validity of the model, rejecting the null hypothesis and accepting the alternative hypothesis. Furthermore, the regression coefficient (β1 = 0.734) showed that, as administrative management improves, organizational culture strengthens in the universities analyzed. Regarding the specific objectives, it was evident that the structural organization influences organizational culture with an R² = 0.62 (62%) and β1 = 1.689; strategic planning with an R² = 0.68 (68%) and β1 = 4.920; and inter-institutional relations with an R² = 0.60 (60%) and β1 = 5.017. In all cases, Fisher's significance test (p = 0.000) supported the positive influence of these dimensions on organizational culture. It is concluded that efficient administrative management contributes significantly to strengthening the organizational culture at universities in the Puno region. It is recommended that structural organizational strategies, strategic planning, and interinstitutional relations be strengthened to improve institutional cohesion and educational quality.
References
Chambi, R. (2023). Estrategias de planificación en universidades de la región Puno. Revista de Educación y Gestión Universitaria, 15(2), 45-62.
Chen, L., & Zhang, W. (2017). Strategic Planning and University Performance: A Study in Asian Institutions. Journal of Higher Education Policy, 28(2), 75-90.
Flores, M. (2020). Gestión administrativa y cultura organizacional en universidades públicas y privadas del Perú. Revista de Administración y Educación, 14(2), 98-115.
Flores, M. (2024). Alianzas estratégicas y mejora continua en la educación superior. Lima: Editorial Académica del Perú.
García, M., & Torres, J. (2021). Gestión administrativa y su impacto en la cultura organizacional universitaria: Un análisis comparativo en América Latina. Revista Iberoamericana de Administración y Educación, 25(3), 45-63.
Gutiérrez, A., & Ramos, L. (2024). Transformación de la cultura organizacional en universidades peruanas: Desafíos y estrategias. Revista de Ciencias Sociales, 20(1), 78-95.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGraw-Hill.
Huanca, L. (2021). Gestión administrativa y cultura organizacional en universidades de Juliaca. Revista de Gestión y Desarrollo Educativo, 10(3), 25-39.
Johnson, M., & Williams, K. (2018). Organizational Culture in Higher Education: The Influence of Structural Design. International Journal of Educational Leadership, 10(4), 205-220.
Ministerio de Educación del Perú. (2021). Planificación estratégica y gestión en educación superior. Lima: MINEDU.
Mintzberg, H. (1993). Estructuras en cinco: Diseño de la organización efectiva. Barcelona: Ariel.
Pérez, R., & López, C. (2020). El papel de la planificación estratégica en la transformación de las universidades europeas. Journal of Higher Education Management, 32(1), 88-102.
Porter, M. (2008). Estrategia competitiva: Técnicas para el análisis de los sectores industriales y la competencia. México: CECSA.
Quispe, J., & Mamani, P. (2022). Impacto de la comunicación interna en la cultura organizacional de universidades de Puno. Revista Andina de Ciencias Administrativas, 18(3), 34-50.
Quispe, J., & Mamani, P. (2022). Impacto de la comunicación interna en la cultura organizacional de universidades de Puno. Revista Andina de Ciencias Administrativas, 18(3), 34-50.
Rojas, C. (2021). La planificación estratégica y su incidencia en el desarrollo institucional de universidades peruanas. Revista Peruana de Gestión Educativa, 12(1), 55-72.
Scott, W. R., & Davis, G. F. (2016). Organizations and organizing: Rational, natural, and open system perspectives (2nd ed.). New York: Routledge.
Silva, H., & Gómez, P. (2019). Relaciones interinstitucionales y calidad educativa: Un estudio en universidades de España y Portugal. European Journal of Educational Research, 14(2), 123-140.
SUNEDU. (2020). Normativas para la gestión universitaria en el Perú. Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria.
Vargas, F., & Pacheco, L. (2019). Innovación y adaptación en la educación superior peruana. Lima: Fondo Editorial Universitario.
Vargas, F., & Pacheco, L. (2019). Innovación y adaptación en la educación superior peruana. Lima: Fondo Editorial Universitario.