The theory of complexity and the teaching challenges in the IEMS and Superior in Quintana Roo
DOI:
https://doi.org/10.48168/ccee012021-001Keywords:
A2 Education, I9 contingency, B3 complexity theory, L1 Project managementAbstract
Education plays an important role in people’s lives and in society in general, which is why it is necessary to analyze how the pandemic affected Institutions of Higher and/or Higher Education throughout the world, in light of the complexity theory. This research was carried out in Felipe Carrillo Puerto, Quintana Roo, with a representative sample of 66 teachers, the methodology was quantitative, with a transactional design and a correlational scope, the independent variable was the challenges in its dimensions (environment innovative, unexpected challenges, leadership) and the dependent variable project management with its dimensions (product, process, personnel, systems), in order to impact education through complexity theory denoting in the first instance the main challenges to which teachers face which were the unexpected challenges in 75% that understand the way of teaching and the way of relating to students, in second place with 69% leadership related to the motivation of students and how through proper management it can be improved in this time of contingency.
References
Arias-Pineda, A.A. y Ramirez-Martinez, L. (2019). La or¬ganización-empresa: ¿un sistema vivo? Aportes de la teoría de la complejidad y la filosofía ambiental a la teoría administrativa y organizacional. Revista Escuela de Administración de Negocios, (86), 133-150. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2298.
Barberousse, P. (2008). Fundamentos Teóricos Del Pensa¬miento Complejo De Edgar Morin. Revista Electrónica Educare, XII(2), 95-113. Disponible en: https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=194114586009
Barraza Macías, A. Una conceptualización comprehensi¬va de la innovación educativa. Innovación Educativa, 5(28), 19-31. Disponible en: https://www.redalyc.org/ pdf/1794/179421470003.pdf.
Blanco, R., y Messina, G. (2000). Estado del arte sobre las innovaciones educativas en América Latina. Colombia: Convenio Andrés Bello, UNESCO.
Cárdenas, M. y Rivera, J. (2004) La teoría de la compleji¬dad y su influencia en la escuela. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (9),131-141. Dispo¬nible en:https://www.redalyc.org/pdf/652/65200908. pdf
Carmona I y Limón C. (ABRIL 22, 2020). “Los maestros frente al Covid-19”. Disponible en:https://educacion. nexos.com.mx/los-maestros-frente-al-covid-19/
Cervantes, E (2020, 02 mayo) Resistir la Covid-19. In¬tersecciones en la Educación de Ciudad Juárez, Mé¬xico. Disponible en: http://cathi.uacj.mx/hand¬le/20.500.11961/11665
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CE¬PAL, agosto 2018). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Disponible en:: https://www. cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiem¬pos-la-pandemia-covid-19
Darchibald, R. (1989). Project management education and training in the USA. International Journal of Proj¬ect Management. 7 (4). 199-200. DOI: https://doi. org/10.1016/0263-7863(89)90003-3
División Educación General. LIDERAZGO ESCOLAR: Reco¬nociendo los tipos de liderazgo. Disponible en:https:// liderazgoescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/si¬tes/55/2019/05/HERRAMIENTA2_final.pdf
Ferrás, X. (2010). Innovación 6.0: el fin de la estrategia. Barcelona: Plataforma Editorial.
Gallegos, M. (2016) Una cartografía de las ideas de la complejidad en América Latina: la difusión de Edgar Morin. Revista de Estudios Latinoamericanos, 63, 93- 128. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S1665857416300266
González, J. (2009). La teoría de la complejidad. Dyna, 76(157), 243-245. Disponible en: https://www.re-dalyc.org/articulo.oa?id=49611942024
Guia, J., Prats, L. y Comas, J. (2009). Innovación como cambio institucional: una aproximación desde las teorías de la complejidad. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 15, (2), 93- 104. Disponible en:https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S1135252312600914Leithwood, K. (2009) ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes des¬de la Investigación. Santiago
Universidad de Chile: Fundación Chile.
Lerner A. y Eisik M. (2017). Gestión de proyectos: desafíos y recomendaciones prácticas para su aplicación en las organizaciones. Checkpoint. 1-9. [Fecha de Consulta 26 de Julio de 2021]. Disponible en: https://www.eco-nomicas.unsa.edu.ar/afinan/afe_1/material_de_es¬tudio/material/Gestion%20de%20proyectos%20de-safios%20y%20recomendaciones%20practicas%20para%20su%20aplicacion%20en%20las%20organi¬zaciones.pdf
Lino, M. (2006). De la teoría de la complejidad a la fi¬losofía intercultural: hacia un nuevo saber. Revista de Filosofía 24 (52), 65-82. Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pi¬d=S0798-11712006000100004
Magda, A. J., y Buban, J. (2018). The state of innovation in higher education: A survey of academic administra¬tors. Louisville, KY: The Learning House, Inc. Recuper¬ado de: https://onlinelearningconsortium.org/read/state-of-innovation-in-higher-education/
Mejia, O. (junio, 2020). El retorno al trabajo después del COVID-19. [Forbes]. Recuperado 19 de agosto de 2020, de https://www.forbes.com.mx/el-retor¬no-al-trabajo-despues-del-covid-19
Narváez, C. (marzo, 2021). Los retos como responsable del Programa Emprendedor en el Centro Universitario UAEM Valle de Teotihuacán frente al Covid-19. Recu¬perado 24 de junio de 2021 de http://web.uaemex.mx/identidad/docs/cronicas/2021/TOMO_XIX/19.%20Los%20retos%20como%20responsable%20del%20Programa%20Emprendedor%20en%20el%20CU%20Teotihuacan.pdf
Parra, M. (2014). EMPRENDER en tiempos de crisis. Recu¬perado 24 de junio de 2021 de https://www.observa-torioeconomico.cl/index.php/oe/article/view/130/133
Samperio-Pacheco, V. M. y Barragán-López, J. F. (2018). Análisis de la percepción de docentes, usuarios de una plataforma educativa a través de los modelos tpack, samr y tam3 en una institución de educación supe¬rior. Revista de innovación educativa, 10(1): 116-131. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1162/859.
Sánchez M. y Escamilla J. (2018). Perspectivas de la inno¬vación educativa en universidades de México: Expe-riencias y reflexiones de la RIE 360. Recuperado de: https://cuaieed.unam.mx/descargas/investigacion/Perspectivas-de-la-innovacion-educativa-en-universi¬dades-de-Mexico.pdf
Sánchez, M. y Martínez, A. (Eds.). (2019). Formación Do¬cente en la UNAM: Antecedentes y la Voz de su Profe-sorado. Coordinación de Desarrollo Educativo e Inno¬vación Curricular, UNAM.
Sancho, J y Cano, C (comps.) (2012). La fugacidad de las políticas, la inercia de las prácticas: la educación y las tecnologías de la información y la comunicación. Bar¬celona: Ediciones Octaedro, SL.
Sanz, I., Sáinz González, J., y Capilla, A. (2020). Efectos de la Crisis del Coronavirus en la Educación Superior. Organización de Estados Iberoamericanos para la Edu¬cación, la Ciencia y la Cultura (oei). https://oei.org.br/arquivos/informe-covid-19d.pdf.
Servín A y Ortega P. (30 de junio de 2020). Los retos que enfrenta la educación ante la pandemia. Recupera¬do de: https://www.eleconomista.com.mx/gestion/Los-retos-que-enfrenta-la-educacion-ante-la-pande¬mia-20200630-0039.html
Terribili, A., Bortoleto, A. C., y Bentancor, A. L. (2015). Gestión de proyectos de innovación en las institucio¬nes educativas privadas en San Pablo. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 14(27), 85-103. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243143345006
Tintoré, M. (2018). Líderes educativos y justicia social. Un estudio comparativo. Perspectiva educacional. 57 (2). Disponible en: http://www.perspectivaeducacional.cl/public/journals/1/articulos_prensa/n57_2/736.pdf
Valenzuela, P. y Horn, A. (2012). Influencia del lideraz¬go directivo en los resultados de los estudiantes. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), ¿Qué sabemos de los directores de Escuela en Chile? (pp.325- 348). CEPPE, Centro de Innovación en Educación Fundación Chile y Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/CR_Articulos/Directores_de_Chile_INTRODUCCION.pdf
Wallace, W. (2014). Gestión de proyectos. Edinburgh, Bu¬siness School. 17-19. [Fecha de Consulta 26 de Julio de 2021]. Disponible en: https://ebs.online.hw.ac.uk/documents/course-tasters/spanish/pdf/pr-bk-taster.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Revista Ciencias de la Complejidad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.