Education in Mexico as a System Complex

Authors

  • Hilda Beatriz Ramirez Moreno Facultad de Contaduria y Administracion de la Universidad Autónoma de Baja California, México https://orcid.org/0000-0003-4816-8382
  • Nora Osuna-Millán Facultad de Contaduria y Administracion de la Universidad Autónoma de Baja California, México https://orcid.org/0000-0001-5719-7682
  • Jesús Manuel Niebla Zatarain Facultad de Derecho, en la Universidad Autónoma de Sinaloa, México

DOI:

https://doi.org/10.48168/ccee012021-002

Keywords:

Education, complex system, conscience

Abstract

 This work allows to visualize the compulsory nature of basic and upper secondary education, the way in which the educational system in Mexico is organized, as well as the main actors that participate in the teaching-learning processes, the diversity in the relationships that determine to Education as a complex system, so it is necessary to attend or apply the basic principles of complexity, which will allow to transform the Educational process, through systemic thinking, based on the relationship of the main elements, attending to communication and feedback, all based on the awareness, adaptation, self-organization, of those involved, including institutions, teachers, stu­dents, private and non-profit organizations, the public education secretariat, the legislative branch represen­ted by the chamber of deputies which act as resource managers to establish the best climate for development roll out a quality Educational System that responds to the needs of the environment.

References

Cámara de Diputados. (2019). Ley General de Educación. 14 octu¬bre 2021, de Diario Oficial de la Federacion Sitio web: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE_300919.pdf

Camara de diputados. (2021). CONSTITUCIÓN POLÍTICA DE LOS ESTADOS UNIDOS MEXICANOS. 8 Octubre 2021, de Congre¬so de la Union Sitio web: http://www.diputados.gob.mx/Le¬yesBiblio/pdf/1_280521.pdf

Capra, F. (2002) The Hidden Connections: Integrating the Biologi¬cal, Cognitive, and Social Dimensions of Life into a Science of Sustainability (New York, Doubleday)

Davis, B. (2004) Inventions of Teaching: A genealogy (Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates)

Damasio, A. (1994) Descartes’ Error: Emotion, reason and the human brain (New York, G.P. Putnam’s Sons).

Damasio, A. (1999) The Feeling of What Happens: Body and emo¬tion in the making of consciousness (San Diego, New York, and London, Harcourt Inc.).

Estrada, G. A.. (2020). Los principios de la complejidad y su apor¬te al proceso de enseñanza. 20 octubre 2021, de Scielo Brasil Sitio web: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/b4CvmDH3fN¬CRvZT3K3MrQnj/?lang=es

Edelman, G. (2004) Wider than the Sky: The Phenomenal Gift of Consciousness (New Haven, Yale University Press).

EPG (2021). Blog Escuela de Posgrado, Universidad Continental. ¿Qué es un sistema complejo y cómo funciona en el sector público?. Se consultó el 4 nov. 2021. https://blogposgrado.ucontinental.edu.pe/que-es-un-sistema-complejo-y-como-funciona-en-el-sector-publico

Goncalves, M. (21 de 12 de 2011). http://teoriadelossistemas¬maryg.blogspot.mx. Obtenido de EL ENFOQUE DE SISTEMAS: http://teoriadelossistemasmaryg.blogspot.mx/2011/10/el-enfoque-de-sistemas-sistemas.html

Hurtado, D. C. (2008). La teoría de sistemas se fundamenta en tres premisas básicas. En D. C. Hurtado, Principios de admi¬nistración (pág. 100). Medellin: Fondo editorial ITM. Obtenido de Teoría de Sistemas: http://www.monografias.com/traba¬jos11/teosis/teosis.shtml

Maldonado, C.E. ( 2014). ¿QUÉ ES UN SISTEMA COMPLEJO?. Re¬vista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, 29, 71-93.

Secretaría de Educación Pública. (2018). La estructura del siste¬ma educativo mexicano . 10 octubre 2021, de SITEAL Sitio web: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_ac¬cion_files/siteal_mexico_0101.pdf

Significados Significados.com. Disponible en: https://www.signi¬ficados.com/conciencia/

Serghie, D.. (2018). Context in collaborative structures: transdis¬ciplinarity. Network Intelligence Studies, 1, 5-12.

Stewart, I. & Cohen, J. (1997) Figments of Reality: The evolution of the curious mind (Cambridge,Cambridge University Press).

Thompson, E. (2001) Editor’s Introduction: Empathy and cons¬ciousness. Journal of Consciousness Studies, 8, pp. 5–7.

Varela, F., Thompson, E. & Rosch, E. (1991) The Embodied Mind (Cambridge MA, MIT Press).

Vasquez, R. G. (2012). Modelación del Desarrollo Sustentable en la ciudad de. En R. G. Vasquez, Desarrollo Sustentable en la ciudad de Piura (págs. 33-34).

Published

2021-11-30

How to Cite

Ramirez Moreno, H. B., Osuna-Millán, N., & Niebla Zatarain, J. M. (2021). Education in Mexico as a System Complex. Journal Sciences of Complexity, 2(Edición Especial), 21–25. https://doi.org/10.48168/ccee012021-002