Educational models and practices in societies complex multicultural

Authors

  • Eligio Cruz Leandro Académico del Instituto de Investigaciones Antropológicas de la Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.48168/cc012021-007

Keywords:

Education, marginalization, multiculturalism, complexity

Abstract

The problem of education is a complex problem that is the product of historical circumstances and development models that have been imposed from developed countries. In Mexico with the models implemented in the last century, the import substitution and the neoliberal. In both cases, marginalized and multicultural social groups were produced, to which it has been tried in the last decades to impose an educational model. However, both urban groups and communities have resisted, because the rules of coexistence and their social and cultural evolution of collaboration and common welfare, collide with the logic of the capitalist system, which is individualistic and commercial. Even with the attacks they have suffered by the authorities, they educate locally according to their context, possibilities and social aspirations.

References

Caponi, Sandra (2013). “Quetelet, El Hombre Medio Y El Saber Médico”. História, Ciências, Saúde-Manguinhos 20 (3). Fundação Oswaldo Cruz. [En línea]. Disponible en:

Castellani, Brian (2018) Mapa de las Ciencias de la Complejidad. [En línea]. Disponible en: https://www.art-sciencefactory.com/complexity-map_feb09.html

Coneval (2018). Medición de la pobreza 2008-2018. [En línea]. Disponible en: https://www.coneval.org.mx/Medicion/PublishingImages/Pobreza_2018/Serie_2008-2018.jpg

Cruz, E. (2011). Estudio, Medición y Evaluación de la Competitividad, un Enfoque de la Teoría de los Sistemas Complejos. Tesis Doctoral: UNAM.

Cruz, Eligio (2021). Las redes multidimensionales e intertemporales de sistema de poder capitalista y la revolución del pensamiento en américa latina. Revista Conjeturas. No. 24, Año 9, enero-abril 2021. Universidad de El Salvador. [En línea]. Disponible en: https://ciudaddigna.org/2019/12/desigualdad-en-mexico-no-es-natural/

Keynes, John (1936). Teoría General del Empleo, el Interés y el Dinero. [En línea]. Disponible en: http://biblio.econ.uba.ar/opac-tmpl/bootstrap/Textocompleto/Teor%C3%ADa%20general%20de%20la%20ocupaci%C3%B3n,%20el%20inter%C3%A9s%20y%20el%20dinero%20-%20%20John%20Maynard%20Keynes.pdf

Lomelí, Leonardo y Vázquez, Laura (2016). Cambio estructural y migración. Revista Economía, 2016. Universidad Nacional Autónoma de México. [En línea]. Disponible en: http://revistaeconomia.unam.mx/index.php/ecu/article/view/26/405

Lomnitz, Larissa (2006). Cómo Sobreviven los Marginados. Siglo Veintiuno Editores. México.

Kauffman, Stuart (2007). Entrevista “Nuestro aparato sensorial no es la única colección posible de modalidades sensoriales útiles”. [En línea]. Disponible en: http://www.percepnet.com/perc04_07.htm

Maturana, Humberto (2014). Entrevista "Todo Sistema Racional se funda desde la Emoción". [En línea]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=NIVfWd5yYLs

Pérez Kenia (2021). México Desconocido. [En línea]. Disponible en:

https://www.mexicodesconocido.com.mx/historia-de-ciudad-neza.html

SANTOS, M. (2016), diciembre 10. PISA o la cesta de piedras. En La opinión de Málaga. [En línea]. Disponible en: https://goo.gl/ssJc9h

Published

2021-07-21

How to Cite

Cruz Leandro, E. (2021). Educational models and practices in societies complex multicultural. Journal Sciences of Complexity, 2(1), 69–80. https://doi.org/10.48168/cc012021-007

Issue

Section

Research articles