Construction and psychometric properties of the Psychological Reactance Inventory (IRPS-25) in adolescents from the city of Trujillo, 2025

Authors

Keywords:

Psychological reactance, psychometric properties, adolescents, validity, reliability, factor analysis, IRPS-25, Brehm's theory

Abstract

The general objective of the study was to determine the construction and psychometric properties of the Psychological Reactance Inventory (IRPS-25) in adolescents from the city of Trujillo, 2025. The research was observational, non-experimental, instrumental, cross-sectional, prospective and descriptive, focused on a single variable without establishing causal relationships. The population consisted of 1,144,134 adolescents between 12 and 17 years old from Trujillo, and the sample was 400 participants selected through non-probability convenience sampling. They were divided into two groups of 200 to perform exploratory and confirmatory factor analysis, respectively. A structured survey was applied, guaranteeing the validity and reliability of the data collected. The results indicated that the IRPS-25 has adequate levels of content validity, internal and convergent structure, as well as high internal reliability. It is concluded that the instrument is valid and reliable for assessing psychological reactance in adolescents, in accordance with the theoretical postulates of Brehm (1966).

References

Abanto, W., Vela, O., Lazo, D., Remaycuna, A., Vargas, I., Moscol, J. y Yglesias, L. (2020). Evidencia del análisis psicométrico de la escala de reactancia psicológica en estudiantes de cuarto y quinto año de secundaria de las instituciones educativas de la ciudad de Piura. Revista PAIAN, 11(1), 33-46. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/PAIAN/article/view/1336

American Educational Research Association. (2014) Estándares para pruebas educativas y psicológicas. https://www.testingstandards.net/uploads/7/6/6/4/76643089/9780935302745_web.pdf

American Psychological Association’s Committee on Psychological Tests and Assessment (CPTA) (2024) Standardized Assessment and Testing in PreK-12 Education. https://www.apa.org/science/programs/testing/standardized-assessment-testing-education.pdf

Brehm, J (1966) A theory of Psychological Reactance. Academic Press http://ereserve.library.utah.edu/Annual/COMM/7560/Sun/theory.pdf

Candrian, C., & Scherer, A. (2023) Reactance to Human versus Artificial Intelligence: Why Positive and Negative Information from Human and Artificial Agents leads to Different Responses. SSRN, 1-41 https://download.ssrn.com/23/03/23/ssrn

Casas, J., Repullo, J., & Donado, J. (2024). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Elsevier. 31(8). 1-2. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-la-encuesta-como-tecnica-investigacion--13047738?utm_source=chatgpt.com

Castro, L., Nuñez, L., García, C., Tapia, E., & De León, C. (2021) Validez de la Escala de confianza en la Tutoría Afectiva y utilidad de la tutoría Académica. Diálogos sobre la educación 24(13) 1-22 https://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1080

Champión, D., Huamani, G. (2022) Propiedades psicométricas de la Escala de

Reactancia psicológica de Hong en jóvenes estudiantes universitarios de Lima Metropolitana - 2022 [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo] https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/105704/Champion_GDJ-Huamani_CGD-SD.pdf?sequence=1

Corona, L., & Fonseca, M. (2021) Acerca del carácter retrospectivo o prospectivo en la investigación científica. Revista Electronica MediSur 19(2) 338-341 https://www.redalyc.org/journal/1800/180068639021/html/#:~:text=De%20esta%20manera%2C%20toda%20investigaci%C3%B3n,de%20una%20investigaci%C3%B3n%20%E2%80%9Cretrospectiva%E2%80%9D.

Contreras, C., Campa, R. (2022) Diseño instrumental y validación de un cuestionario para la competencia informacional en estudiantes universitarios. Sinéctica (59) 1-21 https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/1428/1539

Donnino, A., Gonzalez, V. (2022) Reactancia psicológica y percepción de libertad en adolescentes escolarizados. Revista de Psicología de la Universidad Rafael Urdaneta 3(1) 24-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9598274

Ferrando, P. J., Lorenzo-Seva, U., Hernández-Dorado, A., & Muñiz, J. (2022). Decálogo para el análisis factorial de los ítems de un test. Psicothema, 34(1), 7-17. https://www.psicothema.com/pdf/4715.pdf

Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7(2), 117–140. https://doi.org/10.1177/001872675400700202

Guo J (2024) Exploring college students’ resistance to mandatory use of sports apps: a psychological reactance theory perspective. Front. Psychol. (15) 1-12 https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2024.1366164/full

Haro, A., Chisag, E., Ruiz, J., Caicedo, J. (2024) Tipos y clasificación de las investigaciones. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5(2) 956-966 Descarga el .pdf completo - Dialnet - Universidad de La Rioja

Herbert, C. y Dowd, T. (2008). Influencia de la Reactancia Comportamental en la Interrupción Prematura del Tratamiento. Revista Argentina de Clínica Psicológica. 17(3). 2-3. https://www.redalyc.org/pdf/2819/281921795002.pdf

Hong, S., & Page, S. (1989) A psychological reactance scale: development, factor structure and reliability. Psychological Reports. (64) 1323-1326. https://sci-hub.se/https://journals.sagepub.com/doi/10.2466/pr0.1989.64.3c.1323

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2025). Población total estimada 2025. Ministerio de Salud del Perú. https://www.minsa.gob.pe/reunis/?op=1&niv=5&tbl=1

López, M., & Olave, Y. (2021) Reactancia psicológica y Educación Física: acción y efecto guiado [Tesis de licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia] http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/16927/Reactancia%20psicol%C3%B3gica%20y%20educaci%C3%B3n%20f%C3%ADsica.pdf?sequence=1&isAllowed=y

López Morote, D., & Sanca Rojas, J. P. (2024). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de la Escuela Profesional de Enfermería de la UNSCH, Ayacucho—2023. [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga]. http://repositorio.unsch.edu.pe/handle/UNSCH/6532

Kriss, L. , Quick, B., Rains, S. y Barbati, J. (2022). Psychological Reactance Theory and COVID-19 Vaccine Mandates: The Roles of Threat Magnitude and Direction of Threat. Journal of health communication. (27). 1-10. 10.1080/10810730.2022.2148023. https://www.researchgate.net/publication/365698830_Psychological_Reactance_Theory_and_COVID-19_Vaccine_Mandates_The_Roles_of_Threat_Magnitude_and_Direction_of_Threat

Lui, T., Xu, S., L, L., Yue, C & Wang, W. (2024) How Perceived Child-Friendly Communities Alleviate Adolescents’ Psychological Reactance. Behavioral Sciences, 14(10), 970. https://www.mdpi.com/2076-328X/14/10/970?utm_source

Martinez, M. (2022) Análisis factorial confirmatorio: un modelo de gestión del conocimiento en la universidad pública. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. 12(23) 1-23 https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000200159

Mejía Trejo, J. (2023). Diseño de cuestionarios para la creación de escalas en las ciencias sociales: Uso del análisis factorial exploratorio (SPSS) y confirmatorio (EQS). Academia Mexicana de Investigación y Docencia en Innovación (AMIDI). https://amidibiblioteca.amidi.mx/index.php/AB/catalog/book/49

Miller, C., Massey, Z., & Ma, H. (2020). Psychological reactance and persuasive message design. In D. O’Hair & M. J. O’Hair (Eds.), Handbook of applied communication research 457–483 https://www.researchgate.net/publication/332833549_Running_head_REACTANCE_PERSUASIVE_MESSAGE_DESIGN_Psychological_Reactance_and_Persuasive_Message_Design

Moreira, P., Inman, R., Cloninger, R. (2022) Reactancia y personalidad: evaluación de la reactancia psicológica mediante un enfoque biopsicosocial y centrado en la persona. Curr Psychol (41) 7666–7680 https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-020-01310-1

Puig, A., Quiroz, E., Hernández, J., Velasco, Y., & Chiñas, H. (2023). La reactancia psicológica modifica la percepción y adherencia a las intervenciones en los estudiantes de medicina. Revista Boletín Redipe, 12(3), 90–103. https://doi.org/10.36260/rbr.v12i3.1944

Pachón, M., De la Fuente, J., Gonzáles, M. (2021) Regulation/Non-Regulation/Dys-Regulation of Health Behavior, Psychological Reactance, and Health of University Undergraduate Students. Int J Environ Res Public Health. 18(7) https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8038604/

Pizarro, K., Martínez, O. (2020) Análisis factorial exploratorio mediante el uso de las medidas de adecuación muestral kmo y esfericidad de bartlett para determinar factores principales. Journal of science and research. 5 903-924. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7723210

Puig, A., Quiroz, E., Hernandez, J., Velasco, Y., Chiñas, H (2023) La Reactancia Psicológica modifica la percepción y adherencia a las intervenciones en los estudiantes de medicina. Revista Boletín Redipe. 12(3) 14-18 https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1944/1924

Quiroz, E., Puig, A., Hernandez, J., Velasco, Y., Chiñas, H. (2023). La Reactancia Psicológica modifica la percepción y adherencia a las intervenciones en los estudiantes de medicina. Revista redipe. 3(12) 5-6. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1944

Roco, A., Aguilera, R., & Olguin, M. (2024) Ventajas del uso del coeficiente de omega de McDonald frente al alfa de Cronbach, Nutrición Hospitalaria. 41(1) 262-263. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112024000100030

Rodriguez, C., Breña, J., Esenarro, D. (2021) Las variables en la metodología de la investigación científica. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=861159

Rahimi, A., & Khezrlou, S. (2021). Interacción entre reactancia psicológica, agotamiento e inteligencia espiritual: Un caso de profesorado iraní de inglés como lengua extranjera. Revista Psicodidáctica, 26(2), 125-140. https://www.elsevier.es/es-revista-revista-psicodidactica-243-articulo-interaccion-reactancia-psicologica-agotamiento-e-S1136103421000460?utm_source=chatgpt.com

Reyes, M., Ceballo, O., Medina, R., Rojo, J., López, L. (2022) Propiedades psicométricas de la escala de calidad percibida y satisfacción del deporte municipal. Cuadernos de Psicología del Deporte 22(1) 215-229. https://www.redalyc.org/journal/2270/227072105016/html/

Sarra, E. (2023) The association between trait reactance, freedom-threat, state pscyhological reactance, and behavioral intentions among a sample of adult, e-cigarette users’ self-report responses to anti-vaping psas. [Tesis de licenciatura, Universidad del Estado de Florida] https://repository.lib.fsu.edu/islandora/object/fsu:840422/datastream/PDF/view

Stehlíková, J., Řiháček, T., Kostolanská, E., Cígler, H. (2020) Hong psychological reactance scale: factorial structure and measurement invariance of the czech version. Československá psychologie (6) 656-667 https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/7/

The Decision Lab. (2025). Teoría de la reactancia. https://thedecisionlab.com/es/reference-guide/psychology/reactance-theory

Torres, J., Vera, V., Zuzunaga, F., Talavera, J. (2022) Validez de contenido por juicio de expertos de un instrumento para medir conocimientos, actitudes y prácticas sobre el consumo de sal en la población peruana. Rev. Fac. Med. Hum. 22(2) 273-279 http://www.scielo.org.pe/pdf/rfmh/v22n2/2308-0531-rfmh-22-02-273.pdf

Tucker, R., Byers, P. (1987) Factorial validity of merz's psychological reactance scale. Psychological Reports. (61) 811-815. https://sci-hub.se/https://doi.org/10.2466/pr0.1987.61.3.811

Vizcaíno Zúñiga, P. I., Cedeño Cedeño, R. J., & Maldonado Palacios, I. A. (2023). Metodología de la investigación científica: Guía práctica. Ciencia Latina, 8(3), 7658-11620. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7658/11620

Wang, X., Cheng, Z. (2020) Cross-Sectional Studies: Strengths, Weaknesses, and Recommendations. PMID 58(1) 65-71. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32658654/

Wortman, C & Brehm, J. (1972) Responses to uncontrollable outcomes: an integration of reactance theory and the learned helplessness model. Advances in Experimental Social Psychology (8) 277-336 https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60253-1

Published

2025-06-30

Issue

Section

Artículo de investigación