Determinant Factors in the Demand for Postgraduate Studies in Tourism: A Case Study at the National University of San Agustín

Authors

DOI:

https://doi.org/10.71727/disciplinares.v4i2.340

Keywords:

Tourism, education, student, motivation

Abstract

Postgraduate education in tourism plays a fundamental role, in strengthening competencies that enable tourism professionals to face challenges of sustainability (economic, social and environmental) in tourist destinations, making them more competitive. The objective of this study is to analyze the characteristics that contribute to increasing interest and demand for postgraduate tourism programs among undergraduate students from the Professional School of Tourism and Hospitality at the Universidad Nacional de San Agustin, where a survey was applied to 419 students from the 2023-B term, representing 72%,of those enrolled.The methodology consisted of a statistical analysis that assessed factors related to employability, graduate satisfaction,and link with the tourism industry elements that have a direct impact on the motivation to pursue postgraduate studies. The results show that students are interested in education with an international impact and prefer shorter programs. However, it is concluded that the intention to pursue a postgraduate degree at a national study center is low. although there is a percentage of students who value programs with an international focus, which could server as an incentive to pursue advanced studies.

References

Bayona, N. (2024). El principal reto que tiene el turismo es la educación. Hosteltur.

Becerra,O.,Becerra,T.,Becerra,Z.,Ayala,M.(2024) Fomento del turismo sostenible a través de la educación: exploración de la interacción entre cultura y derechos.

Celis,D.(2017).Análisis de la Educación Superior de Turismo en America Latina y España.

Diaz ,Y.,Alvarez,J.,Molina,J.(2024) El turismo educativo: un foco de aprendizaje para alumnos y maestros y en beneficio de la atención a la diversidad en la escuela

Fernández, J., & Martínez, P. (2020). El turismo educativo: un foco de aprendizaje para alumnos y maestros y en beneficio de la atención a la diversidad en la escuela. Revistas UM.

Flores,S.,Leon,M.,gasteleum,J.(2022). Diagnóstico y desafíos de la educación superior en turismo en instituciones públicas sinaloences ante la nueva normalidad

Garzon,R.,Florido,G.,ramirez,M.(2023). La integración de la sostenibilidad y los objetivos de desarrollo sostenible.

González, M. A., & Rodríguez, J. P. (2021). La educación en el turismo o el turismo con educación antes de la pandemia, durante la pandemia y post pandemia. ResearchGate.

Kim, Y. (2023). Sostenibilidad en el conocimiento, la educación y la industria:un caso de un programa de hotelería y turismo.

Niño,N.(2023) Educación ambiental para el turismo en la maestría en ciencias: gestión sustentable del turismo, uagro

Organización Mundial del Turismo (OMT). (2024). El Foro Mundial sobre Educación pone el foco en el futuro del turismo.

Osorio,M.(2020). La formación profesional en turismo entre conexiones y redes de aprendizaje.

Published

2025-06-30

Issue

Section

Artículo de investigación