The Complexity Theory and the Environment Educational

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48168/ccee012021-004

Keywords:

Complexity, education, complex systems, educational environment

Abstract

 Complexity theory allows systems to be explored based on their composition. It has been used to model organizations, natural and social phenomena, even relationships between countries and individuals. Education as a phenomenon can be considered a complex system and be analyzed through this perspective with the intention of propos­ing the application of actions that modify that reality. In this work, an educational envi­ronment is analyzed from a systemic and complex point of view to point out properties or events where the perception of a possible conflict that encourages action to resolve it arises from the exposition of pertinent questions and actions that define factors that modify their reality to predict with a degree of confidence strategies, policies, or modi­fications in that environment.

References

Barberousse, P. (2008). FUNDAMENTOS TEÓRICOS DEL PENSA¬MIENTO COMPLEJO DE EDGAR MORIN. Revista Electrónica Educare, XII(2),95-113. ISSN:14094258. Disponible en: ht-tps://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194114586009

Gershenson, C. (2013). ¿Cómo hablar de complejidad?. Llen¬gua, Societat I Comunicació, 11. https://doi.org/https://doi. org/10.1344/LSC-2013.11.3

Lara-Rosano, F., Gallardo, A., & Almanza, S. (2017). Teorías, mé¬todos y modelos para la complejidad social. Ciudad de Méxi¬co: COLOFÓN Ediciones Académicas.

Lorenz, E. (1995). The Essence of Chaos. University of Washing¬ton Press.

Maldonado, C. (2014) ¿Qué es un Sistema Complejo? Revista Co¬lombiana de Filosofía de la Ciencia. 14 (29): 71-93, https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=41438646004.

Martínez, C. (2018). Teoría del Caos y Estrategia Empresarial. Tendencias, 19(1). 204-214

Martínez, G. (2012). Sistemas complejos, Revista.unam.mx, Vol 13 (4). Disponible en: http://www.revista.unam.mx/vol.13/ num4/art44/art44.pdf.

Martínez M., García, E. Bernal, C. (2017) Reduccionismo, leyes naturales y complejidad diferentes estrategias de investiga¬ción y explicación científica. Scientiae Studia, Sao Paulo, V 15, núm 2, pag. 243-262.

Mason, M. (2008). What Is Complexity Theory and What Are Its Implications for Educational Change?. In M. Mason, Complex¬ity Theory and the Philosophy of Education. Wiley-Blackwell.

Morin, E. (2003). Introducción al pensamiento complejo, Barce¬lona, Gedisa.

OECD. (2021). Los países deben hacer que la profesión docente sea más atractiva desde el punto de vista financiero e intelec¬tual. Recuperado de https://www.oecd.org/centrodemexico/ medios/lospaisesdebenhacerquelaprofesiondocenteseamasa-tractivadesdeelpuntodevistafinancieroeintelectual.htm.

Pidal, M. (2009). La teoría del Caos en las Organizaciones. Cua¬dernos Unimetanos.

Ramirez, M., Lara-Rosano, F., Rosales, R., Manrique, E., Ramirez, H., & Maldonado, G. (2019). Multi-Agent Complex System of Identification of Characteristics and Personality Types and Their Relationships in the Process of Motivation of Students. In G. Jezic, Y. Chen-Burger, M. Kušek, R. Šperka, R. Howlett & L. Jain, Agent and Multi-agent Systems: Technologies and Applications 2019 (13th ed., pp. 143-152). Springer. Retrie¬ved 2 November 2021, from.

Real Academia Española. (2021). Caos. REAL ACADEMIA ESPAÑO¬LA: Diccionario de la lengua española (23rd ed.).

Rodríguez, L., y Leónidas, J. (2011). TEORÍAS DE LA COMPLEJI¬DAD Y CIENCIAS SOCIALES Nuevas Estrategias Epistemoló¬gicas y Metodológicas. Nómadas. Revista Crítica De Ciencias Sociales Y Jurídicas, 30(2).

Von Bertalanffy, L. (1989). Teoría General de los Sistemas. Méxi¬co: Fondo de Cultura Económica.

Published

2021-11-30

How to Cite

Salgado Soto, M. del C., & Parra Flores, J. M. (2021). The Complexity Theory and the Environment Educational. Journal Sciences of Complexity, 2(Edición Especial), 37–44. https://doi.org/10.48168/ccee012021-004

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.