The Complexity Theory and the Environment Educational
DOI:
https://doi.org/10.48168/ccee012021-004Keywords:
Complexity, education, complex systems, educational environmentAbstract
Complexity theory allows systems to be explored based on their composition. It has been used to model organizations, natural and social phenomena, even relationships between countries and individuals. Education as a phenomenon can be considered a complex system and be analyzed through this perspective with the intention of proposing the application of actions that modify that reality. In this work, an educational environment is analyzed from a systemic and complex point of view to point out properties or events where the perception of a possible conflict that encourages action to resolve it arises from the exposition of pertinent questions and actions that define factors that modify their reality to predict with a degree of confidence strategies, policies, or modifications in that environment.
References
Barberousse, P. (2008). FUNDAMENTOS TEÓRICOS DEL PENSA¬MIENTO COMPLEJO DE EDGAR MORIN. Revista Electrónica Educare, XII(2),95-113. ISSN:14094258. Disponible en: ht-tps://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194114586009
Gershenson, C. (2013). ¿Cómo hablar de complejidad?. Llen¬gua, Societat I Comunicació, 11. https://doi.org/https://doi. org/10.1344/LSC-2013.11.3
Lara-Rosano, F., Gallardo, A., & Almanza, S. (2017). Teorías, mé¬todos y modelos para la complejidad social. Ciudad de Méxi¬co: COLOFÓN Ediciones Académicas.
Lorenz, E. (1995). The Essence of Chaos. University of Washing¬ton Press.
Maldonado, C. (2014) ¿Qué es un Sistema Complejo? Revista Co¬lombiana de Filosofía de la Ciencia. 14 (29): 71-93, https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=41438646004.
Martínez, C. (2018). Teoría del Caos y Estrategia Empresarial. Tendencias, 19(1). 204-214
Martínez, G. (2012). Sistemas complejos, Revista.unam.mx, Vol 13 (4). Disponible en: http://www.revista.unam.mx/vol.13/ num4/art44/art44.pdf.
Martínez M., García, E. Bernal, C. (2017) Reduccionismo, leyes naturales y complejidad diferentes estrategias de investiga¬ción y explicación científica. Scientiae Studia, Sao Paulo, V 15, núm 2, pag. 243-262.
Mason, M. (2008). What Is Complexity Theory and What Are Its Implications for Educational Change?. In M. Mason, Complex¬ity Theory and the Philosophy of Education. Wiley-Blackwell.
Morin, E. (2003). Introducción al pensamiento complejo, Barce¬lona, Gedisa.
OECD. (2021). Los países deben hacer que la profesión docente sea más atractiva desde el punto de vista financiero e intelec¬tual. Recuperado de https://www.oecd.org/centrodemexico/ medios/lospaisesdebenhacerquelaprofesiondocenteseamasa-tractivadesdeelpuntodevistafinancieroeintelectual.htm.
Pidal, M. (2009). La teoría del Caos en las Organizaciones. Cua¬dernos Unimetanos.
Ramirez, M., Lara-Rosano, F., Rosales, R., Manrique, E., Ramirez, H., & Maldonado, G. (2019). Multi-Agent Complex System of Identification of Characteristics and Personality Types and Their Relationships in the Process of Motivation of Students. In G. Jezic, Y. Chen-Burger, M. Kušek, R. Šperka, R. Howlett & L. Jain, Agent and Multi-agent Systems: Technologies and Applications 2019 (13th ed., pp. 143-152). Springer. Retrie¬ved 2 November 2021, from.
Real Academia Española. (2021). Caos. REAL ACADEMIA ESPAÑO¬LA: Diccionario de la lengua española (23rd ed.).
Rodríguez, L., y Leónidas, J. (2011). TEORÍAS DE LA COMPLEJI¬DAD Y CIENCIAS SOCIALES Nuevas Estrategias Epistemoló¬gicas y Metodológicas. Nómadas. Revista Crítica De Ciencias Sociales Y Jurídicas, 30(2).
Von Bertalanffy, L. (1989). Teoría General de los Sistemas. Méxi¬co: Fondo de Cultura Económica.
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Revista Ciencias de la Complejidad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.