Education from a perspective of complexity
DOI:
https://doi.org/10.48168/ccee012021-005Keywords:
Complexity, Complex systems, educationAbstract
This article presents a reflection on the complexity approach in educational models, which every day move away from reductionist models due to the deficiencies that this approach to science presents. Characteristics of a complex system such as emergence, self-organization, that characterize complex systems are analyzed. Complexity and its characteristics are highlighted as indispensable factors in an educational model that meets the educational needs required in a globalized, changing and complex environment that constantly presents challenges. This article starts from the analysis of the concept of reductionism, which has been a successful method to achieve significant advances in science; However, given the current conditions, the needs of a globalized world, it is necessary to implement new educational models that offer integration of components and holistic analysis of problems to be addressed and resolved. The principles of complexity and complex systems are analyzed to make a description of an educational model with a perspective of complexity and paradigms of complexity and education.
References
Álvarez-Buylla, E. y Frank H. A. (2013). El Centro de cien¬cias de la complejidad de la UNAM: Piedra de roseta para la ciencia en México, Interdisciplina,I (1), 171- 180.
Byrne, D.S. (1998). Complexity Theory in the Social Sci¬ences: An Introduction. Routledge
Collado R. et al. (2018) L F. Educación transdisciplinar: formando en competencias para el buen vivir. En¬saio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, p. 619-644, Recuperado de: https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601487
De Jesús, María Inés, Andrade, Raiza, Martínez, Don Ro¬drigo, Méndez, Raizabel Re-pensando la Educación desde la Complejidad. POLIS, Revista Latinoamer¬icana [en linea]. 2007, 6(16), 1-13[fecha de Con¬sulta 7 de noviembre de 2021]. ISSN: 0717-6554. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=30501602.
Daros WR, (1991), Aprendizaje y educación en el contex¬to del humanismo., Revista española pedagógica [en línea] ISSN 2174-0909
recuperado de: https://revistadepedagogia.org/ wp-content/uploads/2018/03/4-Aprendizaje-y-Edu-caci%C3%B3n-en-el-Contexto-del-Humanismo.pdf
Estrada Garcia T, A. (2017); Respuesta a la matriz pro¬ductiva desde la educación en ciencia, tecnología y sociedad (ECTS) y la metodología sistémica. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Ger¬enciales, [s. l.], v. 5, n. 27, p. 236-249., sept. 2017. Recuperado de: https://goo.gl/aid1Qd.
F. Lara. (2016). Las ciencias de la complejidad en la solución de nuestros problemas sociales. Sistemas, cibernética e informática, Vol. 36, 50. Recuperado: http://www.iiis.org/CDs2016/CD2016Spring/papers/ CB076IQ.pdf
Flores JH (2015). Complejidad y educación.Reposito¬rio Digital de la Ciencia y cultura de El Salvador, RE¬DICCES,Editorial Universidad Don Bosco.
Gershenson, C. (2007). Design and control of Self-organiz¬ing Systems. CopIt ArXives.
Gershenson (2015), Reduccionismo: sus ventajas y sus límites, Investigación y Ciencia https://www.investi¬gacionyciencia.es/blogs/fisica-y-quimica/34/posts/re¬duccionismo-sus-ventajas-y-sus-lmites-13230.
Hayles, K (1998). La evolución del caos. El orden dentro del desorden en las ciencias contemporáneas. Barce¬lona. Gedisa
Lara-Rosano, F. (2012). Teoría, métodos y modelos de la complejidad social I. Seminario de Inves-tigación. CCADET.
López Melero, M.; Maturana, H. y et al. (2003), Conver¬sando con Maturana de educación. Málaga, España: Ediciones Aljibe.
Luhmann, N. (2012). Introduction to Systems Theory.Pol¬ity Press.
Martínez, G., Adamatzky, A. & Alonso-Sanz, R. (2013). Designing Complex Dynamics in Cellular Automa¬ta with Memory, International Journal of Bifurca¬tion and Chaos 23(10), 1330035 -131.Recuperado de http://www.worldscientific.com/doi/abs/10.1142/ S0218127413300358.
Mitchell, M. (2009). Complexity: A guided tour of our.USA: Oxford University Press.
Morin, E. (1993). El método I. Naturaleza de la naturaleza. Madrid. Cátedra.
Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, SPAIN: Gedisa.
N. Boccara “Modelling Complex Systems “, (Springer-Ver¬lag, 2004).
Nicolescu, B. (s.f.). La transdisciplinariedad. Manifiesto, Ediciones Du Rocher.
Pérez-Tamayo, R. Acerca de Minerva. 3. ed. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2011.206 p.
Reyes-Rodríguez, Rondero-Guerrero,Acosta-Hernán¬dez, Campos-Nava,Torres-Rodríguez (2017), Reduc¬cionismo Didáctico y creencias de profesores acer¬ca del teorema de Pitágoras, UNESP, https://doi. org/10.1590/1980-4415v31n59a06
Rodríguez Zoya, L. G. (2020). Ciencia, política y problemas complejos. Revista Ciencias De La Complejidad, 1(1), 37–49. https://doi.org/10.48168/cc012020-003
Saldarriga, Aguirre. (2014). Sistemas de innovación como sistemas complejos. Medellín: Instituto Tecnológico Met¬ropolitano. Recuperado de: https://books.google.com. mx/books?id=Vfc-DwAAQBAJ&pg=PA73&dq=Siste¬mas+complejos+adaptativos&hl=es&sa=X&ved=0a-hUKEwjVvcvf3JDeAhWSDuwKHSrMCsUQ6AEIM¬TAC#v=onepage&q=Sistemas%20complejos%20 adaptativos&f=false.
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Revista Ciencias de la Complejidad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.