Education from a perspective of complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48168/ccee012021-005

Keywords:

Complexity, Complex systems, education

Abstract

This article presents a reflection on the complexity approach in educational models, which every day move away from reductionist models due to the deficiencies that this approach to science presents. Characteristics of a complex system such as emergence, self-organiza­tion, that characterize complex systems are analyzed. Complexity and its characteristics are highlighted as in­dispensable factors in an educational model that meets the educational needs required in a globalized, chan­ging and complex environment that constantly presents challenges. This article starts from the analysis of the concept of reductionism, which has been a successful method to achieve significant advances in science; However, given the current conditions, the needs of a globalized world, it is necessary to implement new educational models that offer integration of components and holistic analy­sis of problems to be addressed and resolved. The principles of complexity and complex systems are analyzed to make a description of an educational model with a perspective of complexity and paradigms of complexity and education.

References

Álvarez-Buylla, E. y Frank H. A. (2013). El Centro de cien¬cias de la complejidad de la UNAM: Piedra de roseta para la ciencia en México, Interdisciplina,I (1), 171- 180.

Byrne, D.S. (1998). Complexity Theory in the Social Sci¬ences: An Introduction. Routledge

Collado R. et al. (2018) L F. Educación transdisciplinar: formando en competencias para el buen vivir. En¬saio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, p. 619-644, Recuperado de: https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601487

De Jesús, María Inés, Andrade, Raiza, Martínez, Don Ro¬drigo, Méndez, Raizabel Re-pensando la Educación desde la Complejidad. POLIS, Revista Latinoamer¬icana [en linea]. 2007, 6(16), 1-13[fecha de Con¬sulta 7 de noviembre de 2021]. ISSN: 0717-6554. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=30501602.

Daros WR, (1991), Aprendizaje y educación en el contex¬to del humanismo., Revista española pedagógica [en línea] ISSN 2174-0909

recuperado de: https://revistadepedagogia.org/ wp-content/uploads/2018/03/4-Aprendizaje-y-Edu-caci%C3%B3n-en-el-Contexto-del-Humanismo.pdf

Estrada Garcia T, A. (2017); Respuesta a la matriz pro¬ductiva desde la educación en ciencia, tecnología y sociedad (ECTS) y la metodología sistémica. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Ger¬enciales, [s. l.], v. 5, n. 27, p. 236-249., sept. 2017. Recuperado de: https://goo.gl/aid1Qd.

F. Lara. (2016). Las ciencias de la complejidad en la solución de nuestros problemas sociales. Sistemas, cibernética e informática, Vol. 36, 50. Recuperado: http://www.iiis.org/CDs2016/CD2016Spring/papers/ CB076IQ.pdf

Flores JH (2015). Complejidad y educación.Reposito¬rio Digital de la Ciencia y cultura de El Salvador, RE¬DICCES,Editorial Universidad Don Bosco.

Gershenson, C. (2007). Design and control of Self-organiz¬ing Systems. CopIt ArXives.

Gershenson (2015), Reduccionismo: sus ventajas y sus límites, Investigación y Ciencia https://www.investi¬gacionyciencia.es/blogs/fisica-y-quimica/34/posts/re¬duccionismo-sus-ventajas-y-sus-lmites-13230.

Hayles, K (1998). La evolución del caos. El orden dentro del desorden en las ciencias contemporáneas. Barce¬lona. Gedisa

Lara-Rosano, F. (2012). Teoría, métodos y modelos de la complejidad social I. Seminario de Inves-tigación. CCADET.

López Melero, M.; Maturana, H. y et al. (2003), Conver¬sando con Maturana de educación. Málaga, España: Ediciones Aljibe.

Luhmann, N. (2012). Introduction to Systems Theory.Pol¬ity Press.

Martínez, G., Adamatzky, A. & Alonso-Sanz, R. (2013). Designing Complex Dynamics in Cellular Automa¬ta with Memory, International Journal of Bifurca¬tion and Chaos 23(10), 1330035 -131.Recuperado de http://www.worldscientific.com/doi/abs/10.1142/ S0218127413300358.

Mitchell, M. (2009). Complexity: A guided tour of our.USA: Oxford University Press.

Morin, E. (1993). El método I. Naturaleza de la naturaleza. Madrid. Cátedra.

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, SPAIN: Gedisa.

N. Boccara “Modelling Complex Systems “, (Springer-Ver¬lag, 2004).

Nicolescu, B. (s.f.). La transdisciplinariedad. Manifiesto, Ediciones Du Rocher.

Pérez-Tamayo, R. Acerca de Minerva. 3. ed. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2011.206 p.

Reyes-Rodríguez, Rondero-Guerrero,Acosta-Hernán¬dez, Campos-Nava,Torres-Rodríguez (2017), Reduc¬cionismo Didáctico y creencias de profesores acer¬ca del teorema de Pitágoras, UNESP, https://doi. org/10.1590/1980-4415v31n59a06

Rodríguez Zoya, L. G. (2020). Ciencia, política y problemas complejos. Revista Ciencias De La Complejidad, 1(1), 37–49. https://doi.org/10.48168/cc012020-003

Saldarriga, Aguirre. (2014). Sistemas de innovación como sistemas complejos. Medellín: Instituto Tecnológico Met¬ropolitano. Recuperado de: https://books.google.com. mx/books?id=Vfc-DwAAQBAJ&pg=PA73&dq=Siste¬mas+complejos+adaptativos&hl=es&sa=X&ved=0a-hUKEwjVvcvf3JDeAhWSDuwKHSrMCsUQ6AEIM¬TAC#v=onepage&q=Sistemas%20complejos%20 adaptativos&f=false.

Published

2021-11-30

How to Cite

Ramírez Ramírez, M., Manrique Rojas, E., & Plascencia López, I. (2021). Education from a perspective of complexity. Journal Sciences of Complexity, 2(Edición Especial), 45–50. https://doi.org/10.48168/ccee012021-005

Most read articles by the same author(s)